Τέσσερις μελέτες για έργα που πριν από λίγους μήνες κοστολογήθηκαν στο 1 εκατομμύριο ευρώ, αλλά στην πορεία το ποσό διπλασιάστηκε.
Πανομοιότυπες μελέτες και στο βάθος ο άμισθος..
Ένα θέμα που ήρθε στο δημοτικό συμβούλιο του δήμου Ναυπακτίας με την μορφή ερώτησης από πλευράς Ανδρέα Κωνσταντόπουλου, ήταν και αυτό με την αγροτική οδοποιία στη Ναύπακτο. Να θυμίσουμε στους αναγνώστες μας πως ύστερα από συνεργασία του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων Κώστα Τσιάρα, με τον αρμόδιο Γενικό Γραμματέα Ενωσιακών Πόρων και Υποδομών του ΥΠΑΑΤ Δημήτρη Παπαγιαννίδη, εκδόθηκε πρόσκληση για την υποβολή αιτήσεων στήριξης στο πλαίσιο της παρέμβασης Π3-73-1.2:«Βελτίωση πρόσβασης σε γεωργική γη και κτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις» του Στρατηγικού Σχεδίου Κοινής Αγροτικής Πολιτικής της Ελλάδας 2023-2027 (ΣΣ ΚΑΠ 2023-2027). Η δράση συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης και το Ελληνικό Δημόσιο με ποσοστό 100%. Ο συνολικός προϋπολογισμός της παρέμβασης ανέρχεται σε 65.000.000,00 ευρώ. Δικαιούχοι για την υποβολή των σχετικών προτάσεων είναι οι Δήμοι της Χώρας. Με τις πιστώσεις της πρόσκλησης θα χρηματοδοτηθούν έργα τα οποία αφορούν βελτίωση της πρόσβασης σε γεωργική γη ή κτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις, υλοποιούνται σε εκτός σχεδίου περιοχές, προβλέπουν ασφαλτόστρωση ή/και τσιμεντόστρωση, δεν περιλαμβάνουν δαπάνες που αφορούν συνήθεις παρεμβάσεις συντήρησης, κλπ. Ως ελάχιστος προϋπολογισμός της αίτησης στήριξης πράξης ορίζεται το ποσό των 150.000,00 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ). Ως μέγιστος προϋπολογισμός της αίτησης στήριξης πράξης ορίζεται το ποσό των 500.000,00 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ).
Τι ισχύει στη Ναυπακτία
Σύμφωνα και με τα όσα δήλωσε ο επικεφαλής της δημοτικής παράταξης Αλλάζουμε Πλεύση Ανδρέας Κωνσταντόπουλος, η προγραμματική σύμβαση για την αγροτική οδοποιία ήρθε στην δημοτική επιτροπή από τις 11 Φεβρουαρίου. Ως γνωστόν ο Δήμος έχει στη διάθεσή του μελέτες για τα τέσσερα έργα και συγκεκριμένα για την Κάτω Βασιλική, τον Γαλατά Ναυπακτίας το Τρίκορφο και την περιοχή Πούντος στη Ναύπακτο....
Να θυμίσουμε ότι για την περιοχή του Πούντου που οδηγεί στον Βιολογικό της Ναυπάκτου, η δημοτική αρχή έχει εισηγηθεί δαπάνη 234 χιλιάδων ευρώ για την βελτίωση του δρόμου, για την Κάτω Βασιλική 287.000 ευρώ, για τον Γαλατά και συγκεκριμένα για το Κρυονέρι, 161 χιλιάδες ευρώ και τέλος η δημοτική αρχή εισηγήθηκε δαπάνη 449 χιλιάδων ευρώ για το Τρίκορφο. Η προγραμματική σύμβαση σύμφωνα με τον κ. Κωνσταντόπουλο, διαθέτει μέσα στους φακέλους και την απόφαση αδυναμίας της τεχνικής υπηρεσίας του δήμου να εκπονήσει τις μελέτες. Βέβαια και αυτό από μόνο του αποτελεί ένα ερωτηματικό καθώς στην προηγούμενη θητεία του κ. Γκίζα, οι τεχνικές υπηρεσίες του Δήμου είχαν προχωρήσει σε έργα ύψους 2,5 εκατομμυρίων ευρώ για ασφαλτοστρώσεις και τώρα δηλώνει αδυναμία λόγω φόρτου εργασίας. Ωστόσο όπως είπε ο κ. Κωνσταντόπουλος, ξεφυλλίζοντας κάποιος την μελέτη, διαβάζει ενδεικτικούς προϋπολογισμούς των έργων, εκ των οποίων κάποιοι φέρουν και την υπογραφή του άμισθου συνεργάτη του δημάρχου Ναυπακτίας Δημήτρη Παπαναστασόπουλου, όπως αυτού που αφορά το έργο του Πούντου όπου για 1200 μέτρα θα πρέπει να δοθεί το ποσό των 234 χιλιάδων ευρώ.
Παρατυπία ή κάτι άλλο;
Όμως αυτό που ειπώθηκε από τον κ. Κωνσταντόπουλο είναι πως στη συνεδρίαση της Δημοτικής Επιτροπής, ο ίδιος ο κ. Γκίζας κατέθεσε άλλες μελέτες. Για παράδειγμα για την αγροτική οδοποιία στο Τρίκορφο το ποσό διαμορφώνεται στις 500.000 ευρώ, ενώ μέσα σε αυτό το ποσό είναι και 37.200 ευρώ που θα στοιχίσει και η μελέτη. Όμως παρόμοιες αλλαγές παρατηρούνται και στις άλλες μελέτες καθώς όλες αυξάνονται στα 500.000 ευρώ η καθεμία, κάτι που γεννά ερωτηματικά. Ο Ανδρέας Κωνσταντόπουλος μίλησε για μελέτες
copy paste τις οποίες ουδέποτε έλεγξε κανείς και αυτό αποδεικνύεται από το γεγονός ότι στη μελέτη του Πούντου, αναφέρεται η κατασκευή ιρλανδικής πρόσβασης, κάτι που δεν έχει εφαρμογή στην συγκεκριμένη περίπτωση και απαγορεύεται. Άξιο διερεύνησης είναι και το γεγονός ότι ο άμισθος ειδικός συνεργάτης του Δημάρχου αρχικά είχε κοστολογήσει και τα τέσσερα έργα σε 1 εκατομμύριο και ξαφνικά, τα ποσά αυτά διπλασιάστηκαν. Πως γίνεται οι ενδεικτικοί προϋπολογισμοί να έχουν τόση μεγάλη απόκλιση.
Β. Γκίζας: « οι 500 χιλιάδες ευρώ είναι το όριο χρηματοδότησης»
Λαμβάνοντα τον λόγο ο δήμαρχος Βασίλης Γκίζας τόνισε ότι τα ποσά αυτά που αναγράφονται στη σύμβαση είναι το ανώτατο όριο που μπορεί να εισηγηθεί ο δικαιούχος, δηλαδή ο Δήμος» στο Υπουργείο. Τα συγκεκριμένα έγγραφα που έχει στα χέρια του ο κ. Κωσταντόπουλος, δεν προϋπολογίζει ο έργο και αυτό γιατί μέχρι και την υποβολή της πρότασης, οι μελέτες τροποποιούνται. Όσο για τις μελέτες, ο δήμαρχος υπεραμύνθηκε των τεχνικών υπηρεσιών του Δήμου, παράγουν έργο αλλά στις μελέτες δεν είναι και πρωτοπόρες και κάνουν λίγα πράγματα και ειδικά όσον αφορά τα ασφαλτικά. Για το λόγο αυτό και σύμφωνα με τον κ. Γκίζα, ο δήμος κατέφυγε στη ΔΕΠΑΝ όπου και δόθηκαν οι μελέτες. Μάλιστα ο δήμαρχος είπε πως υπάρχει περίπτωση να μην εγκριθούν για χρηματοδότηση όλες οι μελέτες, ωστόσο στα συρτάρια του Δήμου θα υπάρχουν έτοιμες.
Οι μελέτες στοιχίζουν το ίδιο για το κάθε έργο ανεξαρτήτως του προϋπολογισμού
Πάντως ο κοινός νους δεν μπορεί να κατανοήσει πώς γίνεται να μεταβάλλεται ο ενδεικτικός προυπολογισμός και στα τέσσερα έργα αλλά να παραμένει ίδιο το κόστος για κάθε μελέτη (37.200 ευρώ). Αυτό είναι κάτι που πρέπει να απαντήσει ο δήμαρχος αφού όπως είπε μέχρι να πατηθεί το κουμπί για να προχωρήσουν τα έργα, μεταβάλλονται οι προϋπολογισμοί άλλοτε προς τα πάνω και άλλοτε προς τα κάτω. Γιατί όμως δεν μεταβάλλονται και τα κόστη για τις μελέτες προς τα κάτω; Επίσης πως είναι δυνατόν ο ενδεικτικός προϋπολογισμός που συνέταξε ο άμισθος συνεργάτης του δημάρχου να μεταβάλλεται όταν το μέτωπο εργασιών είναι συγκεκριμένο. Από την στιγμή που υπάρχει η πρόβλεψη για παρεμβάσεις σε ένα δρόμο των 1200 μέτρων, τι είναι αυτό που θα αυξήσει επιπλέον το κόστος, όταν τα μέτρα παραμένουν ίδια. Παράλληλα αυτό που εντοπίζει κάποιος είναι και το γεγονός ότι οι μελέτες από την τεχνική περιγραφή με την σύμβαση της ΔΕΠΑΝ φαίνεται να είναι πανομοιότυπες και μάλιστα δεν υπάρχει σε καμία περίπτωση νέα χάραξη. Όλες οι επεμβάσεις θα γίνουν πάνω σε παλιούς δρόμους. Πάντως ο κ. Γκίζας σε απαντήσεις που έχει δώσει στο παρελθόν σε δημοτικό σύμβουλο της αντιπολίτευσης και συγκεκριμένα στον Ανδρέα Καλαβριζιώτη, ανέφερε ότι μπορεί να ακυρώθηκε το έργο της αγροτικής οδοποιίας στο Τρίκορφο ύψους 500 χιλιάδων ευρώ, θα υλοποιηθεί ωστόσο έργο του 1 εκατομμυρίου. Κλείνοντας θα πρέπει να απαντηθεί και το ερώτημα στην κοινή γνώμη για την εμφάνιση της υπογραφής του κ. Παπαναστασόπουλου, του άμισθου ειδικού συνεργάτη του Δημάρχου, στις μελέτες που αφορούν την οδοποιία στον Γαλατά και στον Πούντο και μάλιστα στις 13 /12/2024, ένα μήνα σχεδόν πριν ανακοινωθεί η πρόσληψή του στο Δήμο ( 15/01/2025) ως ειδικού συνεργάτη. Ερωτήματα που ψάχνουν τις απαντήσεις. Ερωτήματα που έχουν να κάνουν με την διαχείριση δημοσίου χρήματος.