Αρχική Ειδήσεις Τοπικά Ναύπακτος: Ἑορτή τῶν Ἁγίων Μητροπολιτῶν της καί ἔλευση ἱεροῦ λειψάνου τοῦ Ἁγίου Πολυκάρπου
Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies για να βελτιώσει την εμπειρία χρήσης.
https://lepantortv.gr/inner.php/ajax

Ναύπακτος: Ἑορτή τῶν Ἁγίων Μητροπολιτῶν της καί ἔλευση ἱεροῦ λειψάνου τοῦ Ἁγίου Πολυκάρπου

από ΜΑΝΤΩ ΚΑΠΕΝΤΖΩΝΗ
Ναύπακτος: Ἑορτή τῶν Ἁγίων Μητροπολιτῶν της καί ἔλευση ἱεροῦ λειψάνου τοῦ Ἁγίου Πολυκάρπου

Μέ λαμπρότητα τίμησε ἡ Ἱερά Μητρόπολις Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου τήν Σύναξη τῶν Ἁγίων Πατέρων καί Μητροπολιτῶν της

οἱ ὁποῖοι συμμετεῖχαν στίς Μεγάλες καί Οἰκουμενικές Συνόδους τῆς Ἐκκλησίας καί ὑπέγραψαν τά Πρακτικά ἤτοι: Μαρτυρίου, Καλλικράτους, Εἰρηναίου καί Ἀντωνίου, καθώς καί τοῦ Ἁγίου Δαμασκηνοῦ τοῦ Στουδίτου, ὁ ὁποῖος διετέλεσε Μητροπολίτης Ναυπάκτου καί Ἄρτης, κατά τόν 16ο αἰώνα.
Ἡ Σύναξη τῶν Ἁγίων Ἐπισκόπων τῆς Ναυπάκτου ἑορτάζεται κάθε χρόνο τήν Κυριακή τῶν Θεοφόρων Πατέρων τῆς Δ’ Οἰκουμενικῆς Συνόδου, μέ ἀπόφαση τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, ἔπειτα ἀπό πρόταση τοῦ Σεβ. Μητροπολίτου μας κ. Ἱεροθέου.
Ἐφέτος κατά τήν Σύναξη τῶν Ἁγίων Ἐπισκόπων τῆς Ναυπάκτου, συνεορτάστηκε ὁ Ἀποστολικός Πατέρας Ἅγιος Πολύκαρπος, Ἐπίσκοπος Σμύρνης, μέ τήν ὑποδοχή καί ἔλευση τοῦ ἱεροῦ Λειψάνου τοῦ Ἁγίου ἀπό τήν Ἱερά Μονή Παναγίας Ἀμπελακιωτίσσης.
Στήν ἱερά πανήγυρη τῶν Ἁγίων συμμετεῖχαν, προσκεκλημένοι τοῦ οἰκείου Ποιμενάρχου κ. Ἱεροθέου, οἱ Σεβασμιώτατοι Μητροπολίτες: Ἰωαννίνων κ. Μάξιμος, Ἰταλίας κ. Πολύκαρπος καί Κεφαλληνίας κ. Δημήτριος.
*
Ὑποδοχή ἱεροῦ Λειψάνου καί Πολυαρχιερατικός Ἑσπερινός
Τό ἀπόγευμα τοῦ Σαββάτου, 13 Ἰουλίου 2024, πραγματοποιήθηκε ἡ ὑποδοχή τοῦ ἱεροῦ Λειψάνου τοῦ Ἁγίου Πολυκάρπου, μπροστά ἀπό τό Δημαρχεῖο τῆς Ναυπάκτου, μέ προεξάρχοντες τῆς ὑποδοχῆς τούς Σεβασμιωτάτους Μητροπολίτες, τούς Ἱερεῖς καί Διακόνους, τούς ἱεροψάλτες καί ἱερόπαιδες, τόν Δήμαρχο Ναυπακτίας κ. Βασίλειο Γκίζα, ἐκπροσώπους τῶν πολιτικῶν ἀρχῶν, τῆς Ἀστυνομίας, τοῦ Λιμενικοῦ καί τῆς Πυροσβεστικῆς, καί πολλῶν πιστῶν πού εὐλαβοῦνται τόν Προστάτη τῆς Ὀρεινῆς Ναυπακτίας ἅγιο Πολύκαρπο.
Τό ἱερό Λείψανο προσεκόμισε ὁ ἡγούμενος τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Ἀμπελακιωτίσσης, Ἀρχιμ. Πολύκαρπος Παστρωμᾶς καί τό παρέλαβε ὁ Μητροπολίτης μας κ. Ἱερόθεος.
Μετά τήν ὑποδοχή τελέσθηκε ὁ πανηγυρικός πολυαρχιερατικός Ἑσπερινός, στόν ὁποῖο χοροστάτησε ὁ Σεβ. Μητροπολίτης Κεφαλληνίας κ. Δημήτριος.
Τόν θεῖο λόγο κήρυξε ὁ χοροστατῶν Σεβ. Μητροπολίτης κ. Δημήτριος, ἀφοῦ προηγουμένως ὁ Ποιμενάρχης μας κ. Ἱερόθεος εὐχαρίστησε τούς τρεῖς Μητροπολίτες γιά τήν ἀποδοχή τῆς προσκλήσεώς του.
Ὁ Σεβ. Κεφαλληνίας κ. Δημήτριος ἀρχικά εὐχαρίστησε τόν οἰκεῖο Ποιμενάρχη κ. Ἱερόθεο γιά τήν πρόσκληση, νά συνεορτάση τούς ἁγίους Πατέρες τῆς Ναυπάκτου καί ἐν συνεχείᾳ ἀναφέρθηκε στήν σπουδαιότητα καί ἐπικαιρότητα τῶν Ἁγίων Πατέρων τῆς Ἐκκλησίας μας καί στούς λόγους τους.
Κατά τό κήρυγμα ὁ Σεβασμιώτατος κ. Δημήτριος ἀνέπτυξε τό θέμα τῆς ὀνομασίας τῶν Ἁγίων Πατέρων ἀπό τήν Ἐκκλησία, κάνοντας τήν διάκριση τῆς ἀξίας ἀνάμεσα στήν φυσική καί ἐξ αἵματος πατρότητα καί τήν πνευματική πατρότητα, ἀπό ἐλευθερία τοῦ καθενός.
Στήν συνέχεια ὑπογράμμισε τίς διαφορές μεταξύ τους καί κατέληξε ὅτι οἱ Ἅγιοι Πατέρες, εἶναι πατέρες καί μετά θάνατον καί ἐξακολουθοῦν νά εἶναι πατέρες, νά γεννοῦν καί νά καλλιεργοῦν πνευματικά τέκνα καί ἔτσι νά συνεχίζεται τό ἔργο τῆς σωτηρίας.
Καί κατέληξε τό κήρυγμά του ὁ Σεβασμιώτατος μέ τήν λειτουργική ἐπίκληση: «Δι' εὐχῶν τῶν ἁγίων πατέρων ἡμῶν..»
*
Ἀρχιερατικό Συλλείτουργο
Τήν Κυριακή τό πρωΐ, 14 Ἰουλίου 2024, τελέσθηκε ὁ Ὄρθρος καί τό Ἀρχιερατικό Συλλείτουργο προεξάρχοντος καί κηρύττοντος τοῦ Σεβ. Μητροπολίτου Ἰωαννίνων κ. Μαξίμου καί συλλειτουργούντων τῶν Σεβ. Μητροπολιτῶν: Ἰταλίας κ. Πολυκάρπου, Κεφαλληνίας κ. Δημητρίου καί Ναυπάκτου κ. Ἱεροθέου.
Στήν θεία Λειτουργία παρέστησαν ὁ Δήμαρχος Ναυπακτίας κ. Βασίλειος Γκίζας, ὁ Πρόεδρος τοῦ Περιφερειακοῦ Συμβουλίου κ. Παΐσιος, ὁ Πρόεδρος τοῦ Δημοτικοῦ Συμβουλίου κ. Ἄγγελος Σταυρόπουλος καί πολλοί πιστοί.
Στό κήρυγμά του ὁ Σεβασμιώτατος κ. Μάξιμος εἶπε ὅτι ὁ Ἰησοῦς Χριστός ἀπεκάλυψε τόν ἐν Τριάδι Θεό, Πατέρα, Υἱό καί Ἅγιο Πνεῦμα, δίδαξε τό Εὐαγγέλιό Του, ἔδειξε τήν δόξα Του καί τήν περιωπή γιά τήν ὁποία ἔπλασε τόν ἄνθρωπο, παρέδωσε τό μυστήριο τῆς ζωῆς, τήν Θεία Εὐχαριστία, νίκησε τόν θάνατο καί τήν φθορά μέ τόν σταυρικό Του θάνατο καί τήν Ἀνάσταση, μᾶς ἔκανε μετόχους αὐτοῦ τοῦ θανάτου καί τῆς ἀνάστασης μέ τό Βάπτισμα.
Μετά τήν Πεντηκοστή, ὅπου κατέστησε τούς Μαθητές Του Ἀποστόλους καί τούς ἀπέστειλε νά φέρουν τό μυστήριο τῆς σωτηρίας σέ ὅλον τόν κόσμο, τό σχῆμα Χριστός-Ἀπόστολοι παραμένει σφραγίδα ἀπαράλλακτη καί ἀπαραίτητη τῆς πορείας καί δράσης τῆς Ἐκκλησίας, ὡς Σώματος Χριστοῦ, στήν ἱστορική της πορεία μέσα στήν κοινωνία τῶν ἀνθρώπων.
Δέν φθάνει, λοιπόν, ὅ,τι ἔκανε ὁ Χριστός γιά τήν σωτηρία τοῦ κόσμου; Ἀσφαλῶς φθάνει καί περισσεύει, κατά τήν διαβεβαίωση τοῦ Χριστοῦ, ὅτι κάνει τά πάντα γιά τούς ἀνθρώπους "ἵνα ζωήν ἔχωσιν καί περισσόν ἔχωσιν". Προϋπόθεση εἶναι νά ἀκολουθοῦν οἱ ἄνθρωποι ὅ,τι παρέδωσε! Ἐπειδή οἱ ἄνθρωποι δέν τό κάνουν πάντα, ἀλλά προσπαθοῦν νά κατανοήσουν καί νά πράξουν μέ τίς δικές τους δυνάμεις κατανόησης καί πρακτικῆς, συμβαίνει νά ὑπάρχουν ἄνθρωποι πού δέν ἐπιζητοῦν τό θέλημα τοῦ Θεοῦ, ἀλλά προσπαθοῦν νά ἐπιβάλουν τήν δική τους ἄποψη καί τόν δικό τους τρόπο, μακριά ἀπό τά παραδεδομένα καί τήν συνολική ἐμπειρία καί συνείδηση τῆς Ἐκκλησίας.
Ὅταν, λοιπόν, ὑπάρχει πλάνη στήν ἐμπειρία τῆς ἀλήθειας, τῆς διδασκαλίας, τῆς δογματικῆς συνείδησης, τῆς ποιμαντικῆς πράξης, τοῦ ὅλου βιώματος, ἡ Ἐκκλησία ἔρχεται νά λύση τό πρόβλημα μέ τήν συνοδικότητα, τήν συνοδική λειτουργία, ὅπου ἐνεργοποιεῖ μέ κάθε τρόπο τήν πνευματική ἐμπειρία τῶν μελῶν της καί μέ τήν Χάρη τοῦ Ἁγίου Πνεύματος ἀπαντᾶ στά θέματα πού προκύπτουν ἀπό τήν πλάνη, ὀρθοτομώντας τόν λόγο τῆς ἀληθείας μέ τρόπο πού νά μήν ἐπιδέχεται αἱρετικῆς ἑρμηνείας.
Ἐπίσης, διευθετεῖ τά πρακτικά της ζητήματα μέ τρόπο πού νά διατηρεῖται τό σχῆμα Χριστός-Ἀπόστολοι, δικαιοδοσία-ἀναφορά, ἐμπειρία τῆς Χάριτος-πράξη στήν πραγματική ἐν τόπῳ καί χρόνῳ ζωή τῶν μελῶν τῆς Ἐκκλησίας.
Ἀκολούθησαν βασικές ἀναφορές τῶν θεμάτων τῶν Οἰκουμενικῶν καί ἄλλων Συνόδων, μέ ἀφορμή τήν συμμετοχή τῶν Ἁγίων Ἐπισκόπων τῆς Ναυπάκτου: Μαρτυρίου, στήν Σύνοδο τῆς Σαρδικῆς τό 343, Καλλικράτους στήν ἐν Ἐφέσῳ Γ' Οἰκουμενική Σύνοδο τό 431, τοῦ Εἰρηναίου στή Δ' Οἰκουμενική Σύνοδο τῆς Χαλκηδόνος τό 451, τοῦ Ἀντωνίου στήν Ὀγδόη Οἰκουμενική Σύνοδο Κωνσταντινουπόλεως τό 869-70. Οἱ Σύνοδοι αὐτές συνδέονται μέ βασικές θεολογικές διακρίσεις καί δογματικές ἀποφάσεις πού διατυπώνονται, ἀποκλείοντας αἱρετικές ἑρμηνεῖες, ὅπως καί μέ τήν ἀντιμετώπιση πρακτικῶν θεμάτων πού θωρακίζουν ἐκκλησιολογικά καί κανονικά τήν ὅλη Ἐκκλησία. Ἀκόμα, ἔγινε ἀναφορά στήν συμβολή τοῦ Ἁγίου Δαμασκηνοῦ τοῦ Στουδίτου στήν δογματική ἀπάντηση πρός τούς Λουθηρανούς Προτεστάντες τῆς Τυβίγκης, μέ τίς συνοδικές ἐργασίες τοῦ 1572-4, ἐπί Πατριάρχου Ἱερεμίου Β' τοῦ Τρανοῦ.
Στήν Ἐκκλησία μας ἡ συνοδική λειτουργία ἀφορᾶ τόσο στήν δογματική συνείδηση ὅσο καί στήν διάθεση τῶν χαρισμάτων μέσα στό σῶμα τῆς Ἐκκλησίας. Ἀποκάλυψη, θεολογία, οἰκονομία, μυστηριακή ζωή, λατρεία, ποιμαντική πράξη, λειτουργοῦν σέ ἁρμονία μέ τήν ἐκκλησιολογία καί τούς ἱερούς Κανόνες, καί συναποτελοῦν τήν βιούμενη θεραπευτική καί σωστική ἱερά παράδοση, ὅπου ἡ δογματική συνείδηση μετασχηματίζεται σέ πράξη, ζωή καί προσφορά στόν κόσμο.
Οἱ πιστοί μεταμορφώνονται λαμβάνοντας μέσα στό Σῶμα τοῦ Χριστοῦ τήν ἄκτιστη ἐνέργεια τῆς Ἁγίας Τριάδος, κινούμενοι ἀπό τό κατ' εἰκόνα στό καθ' ὁμοίωση, γινόμενοι κατά Χάριν θεοί, βιώνοντας καί φανερώνοντας τήν πρόνοια, τήν ἀγάπη, τό ἔλεος, τήν δόξα τοῦ Θεοῦ στόν κόσμο.
*
Κατά τήν ἀπόλυση τῆς θείας Εὐχαριστίας, ὁ Σεβ. Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ. Ἱερόθεος, ἀφοῦ εὐχαρίστησε τούς Σεβ. Μητροπολίτες πού ἦρθαν στήν Ναύπακτο νά συνεορτάσουν, ἀναφέρθηκε στούς προκατόχους του Ἁγίους Πατέρες, οἱ ὁποῖοι ὑπέγραψαν στίς Οἰκουμενικές Συνόδους καί τούς ὁποίους ἔπειτα ἀπό πρότασή του καί ἔγκριση ἀπό τήν Ἱερά Σύνοδο τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, τιμᾶ ἡ Ἱερά Μητρόπολη Ναυπάκτου σήμερα μαζί μέ ὅλους τούς Θεοφόρους Πατέρες τῆς Δ’ Οἰκουμενικῆς Συνόδου, ὁ Σεβασμιώτατος ἀναφέρθηκε ἰδιαίτερα στόν Μητροπολίτη Ναυπάκτου Εἰρηναῖο.
Στήν συνέχεια ὁ Σεβασμιώτατος ἀναφέρθηκε στόν Ἅγιο Πολύκαρπο τοῦ ὁποίου τό ἱερό Λείψανο κάθε χρόνο ἔρχεται στήν Ναύπακτο, καί τό ὁποῖο ἡ Ἱερά Μονή Ἀμπελακιωτίσσης ὑποδέχθηκε σάν σήμερα, στίς 14 Ἰουλίου 2019.
Καί τόνισε ὅτι σήμερα τιμήσαμε τούς Ἁγίους διαχρονικά ἀπό τόν Ἀποστολικό Πατέρα ἅγιο Πολύκαρπο, στούς Πατέρες τῶν Οἰκουμενικῶν Συνόδων, τόν Ἅγιο Δαμασκηνό τόν Στουδίτη, Μητροπολίτη Ναυπάκτου καί Ἄρτης τόν 16ο αἰώνα καί στόν Ἅγιο Νικόδημο τόν Ἁγιορείτη, ὁ ὁποῖος ἔζησε τόν 18ο-19ο αἰώνα, ἐπισημαίνοντας δύο χωρία τοῦ Ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Παλαμᾶ:
«Τοῦτο τελειότης ἐστί σωτήριος ἔν τε γνώσει καί δόγμασι τό ταὐτά φρονεῖν προφήταις, ἀποστόλοις, πατράσι πᾶσιν ἁπλῶς, δι’ ὧν τό Ἅγιον Πνεῦμα μαρτυρεῖται λαλῆσαν περί τέεΘεοῦ καί τῶν κτισμάτων αὐτοῦ» καί «τοῦτ’ ἐστιν ἀληθής εὐσέβεια, τό μή πρός τούς Θεοφόρους Πατέρας ἀμφισβητεῖν».
Καταλήγοντας ὁ Σεβασμιώτατος εἶπε ὅτι ἡ Ἐκκλησία εἶναι τό εὐλογημένο Σῶμα τοῦ Χριστοῦ, ὅπως ὑπογράμμισαν καί οἱ δύο Μητροπολίτες, Κεφαλληνίας καί Ἰωαννίνων, στά θεολογικά κηρύγματά τους.
*
Μετά τήν θεία Λειτουργία ὁ «Σύνδεσμος Ἀγάπης» τῆς Ἐνορίας δεξιώθηκε τούς Ἀρχιερεῖς, τίς Ἀρχές καί τόν ἑορτάζοντα λαό στήν αἴθουσα τοῦ Ἐνοριακοῦ Κέντρου τοῦ Ἁγίου Δημητρίου.
Τό λείψανο τοῦ ἁγίου Πολυκάρπου παρέμεινε στόν Ἱερό Μητροπολιτικό Ναό τοῦ Ἁγίου Δημητρίου μέχρι τίς βραδινές ὧρες τῆς Κυριακῆς.
Έχει διαβαστεί 1544 φορές
">

  •