2,5 εκατομμύρια ευρώ δαπανώνται για αυτές, την ώρα που η εσωτερική και εξωτερική οδοποιία στην πόλη είναι σε άθλια κατάσταση.
Έργο χωρίς προτεραιότητα
Ένα θέμα που μας απασχόλησε την περασμένη εβδομάδα και θα συνεχίσει να μας απασχολεί, ήταν αυτό της κατασκευής των «έξυπνων» διαβάσεων στο Δήμο Ναυπακτίας. Το θέμα απασχόλησε μάλιστα και το δημοτικό συμβούλιο με την αντιπολίτευση να ρωτά την δημοτική αρχή αν τελικά είναι τόσο απαραίτητες οι διαβάσεις αυτές. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή.
Τι είναι οι «έξυπνες διαβάσεις»; Πως θα λειτουργούν
Σε 44 σημεία ανά την πόλη, θα τοποθετηθούν οι «έξυπνες» διαβάσεις. Μέσα από την τεχνολογία, αισθητήρες κίνησης και συστήματα ειδοποίησης μέσω led και φωτιζόμενων πινακίδων θα ειδοποιούν οπτικά τους οδηγούς για την διέλευση των πεζών από τις διαβάσεις, όταν εκείνοι τις προσεγγίζουν.
Το Σύστημα Έξυπνης Διάβασης Πεζών είναι ένα πρωτοποριακό σύστημα ασφαλούς διέλευσης πεζών, μέσα από την αυτόματη αναγνώριση παρουσίας πεζών και αυτόματης φωτεινής σήμανσης της διάβασης. Το Σύστημα ανιχνεύει πεζούς που πρόκειται να διασχίσουν τη διάβαση, μέσα από ένα έξυπνο σύστημα αισθητήρων. Οι αισθητήρες στέλνουν ένα σήμα και ενεργοποιούν αυτόματα τα LED πάνελ που είναι ενσωματωμένα στην άσφαλτο, το οποίο συνοδεύεται από κατακόρυφες πινακίδες σηματοδότησης LED. Οι πινακίδες ανάβουν ταυτόχρονα με τα LED πάνελ που είναι ενσωματωμένα στην άσφαλτο, επιτυγχάνοντας το επιθυμητό αποτέλεσμα φωτεινής σήμανσης. Αποτέλεσμα οι οδηγοί στα οχήματα να αντιλαμβάνονται καλύτερα και από μεγαλύτερη απόσταση την ύπαρξη πεζών στις διαβάσεις. Σε κάθε περίπτωση και προς ενημέρωση του κοινού, αξίζει να αναφέρουμε ότι οι νέες έξυπνες διαβάσεις πεζών θα διασχίζονται όπως και όλες οι άλλες και ισχύουν οι ίδιοι κανόνες προτεραιότητας.
Έργο υπερκοστολογημένο. Πόσο πάει
Ας έρθουμε τώρα στην ουσία του θέματος καθώς πέρα από την ασφάλεια που πραγματεύεται το έργο, έχει και μια άλλη παράμετρο που δεν είναι άλλη από το οικονομικό. Αυτό λοιπόν που ειπώθηκε από τα επίσημα χείλη του αρμόδιο αντιδημάρχου Ναυπακτίας είναι πως το έργο αυτό θα στοιχίσει ούτε πολύ ούτε λίγο, δύο εκατομμύρια πεντακόσιες χιλιάδες ευρώ. Επαναλαμβάνουμε 2.500.000 ευρώ.!!! Ένα πολύ μεγάλο ποσό για το έργο αυτό . Αν λοιπόν διαιρέσουμε το ποσό αυτό με τις διαβάσεις που θα γίνουν, αυτό που αποδεικνύεται είναι ότι κοστίζει η καθεμία διάβαση 56.818,00 € !!! Να σημειωθεί ότι τα χρήματα αυτά προέρχονται από το Ταμείο Ανάκαμψης (δανεικά χρήματα δηλαδή) , με συμμετοχή του Εθνικού Προϋπολογισμού (χρήματα των όλων Ελλήνων
Δαπάνη σίγουρα πολύ υψηλή και αναμφίβολα υπερκοστολογημένη, σύμφωνα με τους ειδικούς, σε σχέση με το πραγματικό κόστος του έργου.
Έργο χωρίς προτεραιότητα . Πόσο απαραίτητο αυτή τη στιγμή στη πόλη μας ;
Το γεγονός ότι στο Δήμο Ναυπακτίας και συγκεκριμένα στη Ναύπακτο, υπάρχουν σχολεία που γειτνιάζουν με δρόμους και μάλιστα εθνική οδό και επαρχιακό δίκτυο, καθιστά την τοποθέτηση διαβάσεων απαραίτητη. Μάλιστα σε πολλά σχολικά συγκροτήματα υπάρχουν και οι σχολικοί τροχονόμοι. Θα μπορούσε ο Δήμος να μεριμνήσει όπως και το έκανε σε κάποιες από αυτές, να «βάψει» το οδόστρωμα και να τοποθετήσει και πινακίδες σήμανσης. Με απλά λόγια και απλές πράξεις θα μπορούσε να δαπανήσει λιγότερα χρήματα και να έχει καλύτερο αποτέλεσμα. Παράλληλα σε διαβάσεις πεζών που υπάρχουν εντός της πόλης θα μπορούσε να δώσει περισσότερη βαρύτητα στη σήμανση. Όμως από ότι αποδείχτηκε και όπως παραδέχτηκε και ο αντιδήμαρχος Θωμάς Κοτρωνιάς, είναι έργο που στην ουσία, το επέβαλλαν ; άλλοι στο Δήμο και ότι απλώς η δημοτική αρχή το αποδέχτηκε. « Γιατί να μην το πάρουμε», πρόσθεσε ο κ. Κοτρωνιάς , αφήνοντας ωστόσο αιχμές για την χρησιμότητά του. Η αντιπολίτευση του Δήμου Ναυπακτίας εξέφρασε αντιρρήσεις και μάλιστα τόσο ο Ανδρέας Κοτσανάς όσο και ο Ανδρέας Κωνσταντόπουλος μίλησαν για ένα έργο το οποίο η τοπική κοινωνία δεν θα το αντιληφθεί καν και όταν το δει και στη πράξη Τότε θα αναρωτηθούν οι πολίτες ποια είναι η χρησιμότητά του και γιατί δαπανήθηκαν τόσα χρήματα ...
Παίρνουμε, ότι μας πετάνε…
Για το συγκεκριμένο έργο, η δημοτική αρχή δεν έδωσε πολλά στοιχεία. Εξάλλου το έργο μας το έδωσαν, με συγκεκριμένο εργολάβο με ότι μπορεί να σημαίνει αυτό .
Τα έργα αυτά εκπονούνται συνήθως από συγκεκριμένα μελετητικά – εργολαβικά γραφεία των Αθηνών «αξιοποιώντας» διάφορα ευρωπαϊκά προγράμματα, τα οποία με την «ευλογία» κυβερνητικών παραγόντων έρχονται κατόπιν «έτοιμα και δημοπρατημένα» και προτείνονται και σερβίρονται στους δήμους .
Ωστόσο αυτό που θα πρέπει να υπογραμμιστεί είναι η ευκολία που η δημοτική αρχή αποδέχεται και παραλαμβάνει ότι έργα της «πλασάρουν».
Πόσο χρήσιμο και έξυπνο είναι για το Δήμο Ναυπακτίας να υπάρχει μια «έξυπνη διάβαση» πεζών, όταν πριν και μετά από αυτή το οδόστρωμα παραμένει σε μαύρα χάλια, όταν μάλιστα η εσωτερική οδοποιία της Ναυπάκτου, είναι γεμάτη με λακκούβες, φθαρμένο ασφαλτοτάπητα, ανύπαρκτες διαγραμμίσεις και ανοικτές τάφρους ;
Αντί λοιπόν η δημοτική αρχή να διεκδικήσει ένα κονδύλι και ένα έργο από το Υπουργείο ή την Περιφέρεια, για την βελτίωση της οδοποιίας που θα περιλάμβανε και την αναβάθμιση των διαβάσεων, αντιθέτως, αποδέχτηκε και παρέλαβε ένα αποσπασματικό έργο των 2.5 εκατομμυρίων ευρώ, μόνο για διαβάσεις.
Αντί η δημοτική αρχή να εξασφαλίσει χρηματοδοτήσεις για την αναβάθμιση σημείων της πόλης που δεν διαθέτουν φωτισμό, διαγράμμιση αλλά ακόμη και πεζοδρόμια, έσκυψε το κεφάλι και αποδέχτηκε ότι της τα έδωσαν.
Με τόσα χρήματα σίγουρα θα μπορούσαν να γίνουν πολλά περισσότερα και κάποιοι δεν θα κερδοσκοπούσαν ασύστολα. Θα μπορούσε να γίνει κάποιο έργο που θα βελτίωνε σημαντικά την καθημερινότητα των περισσότερων πολιτών της πόλης. Έτσι λοιπόν οι λακκούβες θα παραμείνουν στο οδικό δίκτυο της πόλης, οι οδηγοί θα σπάνε τα οχήματά τους, οι πεζοί θα σκοντάφτουν στα κατεστραμμένα ή ανύπαρκτα πεζοδρόμια – αλλά όμως θα υπάρχει φωτισμός LED στις «έξυπνες» φτιαγμένες από «χρυσάφι» διαβάσεις…