ΠΟΜΕΝΣ: Μετακινήσεις Στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων με Επικίνδυνα Οχήματα
από ΜΑΝΤΩ ΚΑΠΕΝΤΖΩΝΗ
Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Στρατιωτικών - Π.ΟΜ.ΕΝ.Σ., προειδοποιεί: «Κάθε απώλεια υγείας ή θάνατος που θα προέλθει από την αναφερθείσα κατάσταση, θα αποτελεί προϊόν εγκληματικής αμέλειας».
Αξιότιμοι κ.κ. Υπουργοί, Αξιότιμοι κ.κ. Βουλευτές της
Διαρκούς Επιτροπής Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων, Αξιότιμοι
κ.κ. Αρχηγοί,
Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Στρατιωτικών - Π.ΟΜ.ΕΝ.Σ., από
κοινού με την Ένωση Στρατιωτικών Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και
Θράκης (Ε.Σ.ΠΕ.Α.Μ/Θ), από το Μάρτιο του 2023 με σχετικό έγγραφό τους https://pomens.gr/enimerosi/epistoles/2132-pomens-peripolies-ston-evro-metakiniseis-stelexon-me-oximata-pou-den-pliroyn-kanones-asfaleias,
κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου σχετικά με την επικινδυνότητα που
ελλοχεύει κατά τις μετακινήσεις που καλούνται να εκτελέσουν τα στελέχη
των Ενόπλων Δυνάμεων μετακινούμενα με υπηρεσιακά οχήματα που δεν πληρούν
τις απαραίτητες προϋποθέσεις ασφαλείας που ρητά προβλέπονται στον
κώδικα οδικής κυκλοφορίας.
Χωρίς την στοιχειώδη ευαισθησία προς την ανθρώπινη αξία. οι
συνάδελφοι μας διατάσσονται πολλές φορές να επιβιβάζονται στα πίσω μέρη
οχημάτων και φορτηγών αυτοκινήτων, κυρίως τα Mercedes GD 240 και GDT
290, οχήματα που δεν διαθέτουν ασφαλή καμπίνα επιβατών πίσω θέσεων αλλά διαμορφωμένη καρότσα με καθίσματα
όπου το προσωπικό δεν έχει μέτωπο προς την κίνηση του οχήματος, με
έλλειψη ζωνών ασφαλείας και αερόσακων, συνθήκες που εύκολα οδηγούν στο
συμπέρασμα ότι αυτά τα οχήματα δεν θα λάμβαναν άδεια ως επιβατικά αν
εξετάζονταν από οποιοδήποτε Κέντρο Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων (Κ.Τ.Ε.Ο).
Υπενθυμίζουμε ότι το 1999 θρηνήσαμε την απώλεια επτά (7) στελεχών
των Ενόπλων Δυνάμεων της Δ΄ Μοίρας Καταδρομών που επέβαιναν σε ένα
τέτοιου τύπου όχημα όταν συγκρούστηκε μετωπικά με άλλο όχημα στο 20ό
χιλιόμετρο της Εθνικής Οδού Θεσσαλονίκης - Καβάλας.
Ενώ στις 31.10.2021 συνάδελφός μας που επέβαινε σε
τέτοιου είδους όχημα συγκρούστηκε με λεωφορείο του ΚΤΕΛ στο Σουφλί. με
αποτέλεσμα τον ακρωτηριασμό του κατά την χειρουργική επέμβαση στην οποία
υποβλήθηκε στο Νοσοκομείο Διδυμοτείχου.
Αλλά και μετά την έκδοση του σχετικού εγγράφου μας και την ενημέρωση
της Στρατιωτικής και Πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας
για τον κίνδυνο στον οποίο εκτίθενται τα στελέχη των ΕΔ, συνεχίζεται
μέχρι και σήμερα η πολιτική χρησιμοποίησης των ανωτέρων οχημάτων ως
οχήματα μεταφοράς προσωπικού παρά τα σοβαρά περιστατικά ατυχημάτων που
έχουν συμβεί. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι:
Στις 05.10.23 προκλήθηκε ο τραυματισμός πέντε (5) στρατιωτικών στον
επαρχιακό δρόμο Ορεστιάδας προς Σάκκο μετά από σύγκρουση του
στρατιωτικού οχήματος που επέβαιναν με Ι.Χ.
Στις 27.02.24 στρατιωτικό όχημα τύπου Steyr με δυο επιβαίνοντες,
εξετράπη της πορείας του και ανετράπη στη Λευκίμμη, ευτυχώς χωρίς
τραυματισμό των επιβαινόντων.
Στις 04.04.24 προκλήθηκε ανατροπή στρατιωτικού οχήματος στην εθνική
οδό Αθηνών- Λαμίας πριν από τις Αφίδνες στο ρεύμα προς Αθήνα με
αποτέλεσμα τον τραυματισμό ενός εκ των τεσσάρων επιβαινόντων.
Στις 22.05.24 σημειώθηκε τροχαίο ατύχημα στην Λήμνο με αποτέλεσμα
την ανατροπή ενός στρατιωτικού οχήματος τύπου ΄΄Καναδέζα΄΄ και τον
τραυματισμό τεσσάρων (4) συναδέλφων.
Πως είναι δυνατόν οι Διοικήσεις των Μονάδων του ΣΞ, να αποδέχονται την κατάσταση αυτή;
Πως είναι δυνατόν να παραβιάζετε κάθε μέτρο ασφάλειας και να
επιβιβάζει το πολυτιμότερο αγαθό που διαθέτει, το έμψυχο υλικό της σε
καρότσες φορτηγών αυτοκινήτων που προορίζονται για μεταφορά φορτίων
(υλικών και μηχανημάτων) και να αγνοεί τον κίνδυνο που υποθάλπεται;
Πως είναι δυνατόν να επιτρέπονται τέτοιου είδους μετακινήσεις για τα
στελέχη του ΣΞ όταν είναι απαγορευμένες (ΚΟΚ) για όλες τις υπόλοιπες
κρατικές υπηρεσίες, Σώματα Ασφαλείας αλλά και τους άλλους Κλάδους των
ΕΔ;
Η Πολεμική Αεροπορία επιτρέπει την μετακίνηση στο πίσω μέρος των
οχημάτων Mercedes GD 240 μόνο εντός στρατοπέδων και μόνο για περιπτώσεις
έκτακτων αναγκών.
Σε περιπτώσεις δε μικτών περιπολιών με την Ελληνική Αστυνομία που
πραγματοποιούνταν στα σύνορα του Έβρου και κατόπιν άρνησης των
Αστυνομικών να επιβιβαστούν στο πίσω μέρος των φορτηγών, επικαλούμενοι
σαφείς οδηγίες των Διοικητών τους για λόγους ασφαλείας, διατάχθηκε να
επιβιβαστεί στην καρότσα ο συνοδηγός στρατιωτικός ως άνθρωπος που η δική
του ασφάλεια κατά την μετακίνηση έχει λιγότερη αξία από τους άλλους.
Αξιότιμοι κ.κ. Υπουργοί, Αξιότιμοι κ.κ. Βουλευτές της
Διαρκούς Επιτροπής Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων, Αξιότιμοι
κ.κ. Αρχηγοί,
6. Σε μια περίοδο που η Κυβέρνηση και μάλιστα δια στόματος
του ίδιου του Πρωθυπουργού, αμέσως μετά το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών,
έδωσε σαφείς εντολές για επικαιροποίηση και αυστηροποίηση όλων των
πρωτοκόλλων ασφαλείας που προβλέπονται για τις μετακινήσεις των Ελλήνων
πολιτών, η Ομοσπονδία μας ζητά την άμεση παρέμβασή σας για να
προλάβουμε παρόμοια περιστατικά πριν μας προλάβουν τα τραγικά γεγονότα.
Απαιτούμε την διακοπή κάθε επιβίβασης σε ακατάλληλα οχήματα προς τέτοια
χρήση και ζητάμε το αυτονόητο, να μεριμνήσετε για την προστασία της ζωής
των συναδέλφων μας και να υπερασπιστείτε την αξιοπρέπεια των στελεχών
των Ενόπλων Δυνάμεων. Οι καρότσες των οχημάτων για τη μετακίνηση
στρατιωτικών, σίγουρα δεν αρμόζουν σε σύγχρονες Ένοπλες Δυνάμεις και το
κυριότερο δεν παρέχουν την ασφάλεια που επιβάλει η νομοθεσία και ο
πολιτισμός μας.
Στο πλαίσιο των δράσεων του ευρωπαϊκού έργου AMBITIOUS «Προηγμένες λύσεις συνεχούς υπολογιστικής λειτουργίας για την ενίσχυση της ψηφιοποίησης στις ευρωπαϊκές περιφέρειες»
Μετά από την απόφαση του Συνεδρίου στις 10/11 για την ανασυγκρότηση των οργανώσεων του ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία , η Νομαρχιακή Επιτροπή του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ Αιτωλοακαρνανίας προχώρησε την Δευτέρα 9/12/2024,
Στις 10 Δεκεμβρίου 1948 η διεθνής κοινότητα υιοθέτησε, κατά τη Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών, την Οικουμενική Διακήρυξη των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.