«Έχει εξαντληθεί κάθε περιθώριο υπομονής των ξένων επενδυτών»
Όπως είχε σημειώσει, ήδη, από τον περασμένο χειμώνα το Capital.gr, τα υδροπλάνα δεν πρόκειται να δραστηριοποιηθούν ούτε το φετινό, το τρίτο κατά σειρά, καλοκαίρι της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ και το πέμπτο από το 2013 οπότε άλλαξε το νομοθετικό πλαίσιο. Σύμφωνα με το καλό σενάριο, τη φετινή τουριστική περίοδο δεν πρόκειται να υπάρξει παρά μόνο ένα περιορισμένο δίκτυο υδατοδρομίων σε όλη την Ελλάδα που θα επιτρέψει την πιλοτική λειτουργία των υδροπλάνων.
Όπως αποκάλυψε το «Κεφάλαιο” του περασμένου Σαββάτου, έχει εξαντληθεί κάθε περιθώριο υπομονής των ξένων επενδυτών που είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον να τοποθετηθούν στην ανερχόμενη αγορά των μεταφορών με υδροπλάνο. Στους επενδυτές από την αλλοδαπή, που, πλέον, κοιτούν την Ελλάδα με το… κιάλι, συγκαταλέγονται σχήματα από την Ιαπωνία, την Κροατία, τη Γερμανία και την Μεγάλη Βρετανία που σχεδίαζαν να επενδύσουν δεκάδες εκατομμύρια ευρώ για τη δραστηριοποίηση στην εγχώρια αγορά.
«Μέτα από τόσους μήνες σε αναμονή, οι ξένοι επενδυτές έχουν εγκαταλείψει τα όποια σχέδια για την υλοποίηση τοποθέτησης στα ελληνικά υδροπλάνα. Και αυτό το καλοκαίρι είναι χαμένο, καθώς θεωρείται απίθανη η αδειοδότηση και θέση σε λειτουργία επαρκούς αριθμού υδατοδρομίων ώστε να δημιουργηθεί δίκτυο, ενώ το νομοσχέδιο Σπίρτζη αποθαρρύνει την επενδυτική πρωτοβουλία» σημειώνει στο Capital.gr ο Νίκος Χαραλάμπους, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Hellenic Seaplanes.
Σερί καθυστερήσεων
Τον περασμένο Δεκέμβριο, το υπουργείο Υποδομών διέρρεε ότι αρχές της χρονιάς θα κατατεθεί το νομοσχέδιο για τα ελληνικά υδατοδρόμια που θα ξεκλειδώσει τις πτήσεις με υδροπλάνα. Επίσης, ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Νεκτάριος Σαντορινιός εξήγγειλε, πριν από μέρες, ότι το καινούργιο νομικό πλαίσιο ενδεχομένως μέσα στον Φεβρουάριο θα ψηφιστεί από τη Βουλή.
Παρόλ’ αυτά, η φετινή σεζόν έχει χαθεί. Οι εταιρείες που διατίθενται να λανσάρουν τις μεταφορές με αμφίβια αεροσκάφη από το καλοκαίρι του 2017 θα πρέπει να έχουν ολοκληρώσει σειρά πολυάριθμων και σύνθετων ζητημάτων, όπως η παραχώρηση λειτουργίας και έναντι ποιου τιμήματος, η διαμόρφωση τιμολογιακής και εμπορικής πολιτικής, αλλά και η πραγματοποίηση των αναγκαίων προσλήψεων.
Την ίδια στιγμή, μετά τη ψήφιση του νομοσχεδίου Σπίρτζη, τα υδατοδρόμια θα είναι μόνο δημόσια, γεγονός που επιφέρει σοβαρό πλήγμα στην Hellenic Seaplanes που αποτελεί έναν από τους δύο μελλοντικούς παίκτες της συγκεκριμένης αγοράς. Η εταιρεία έχει επενδύσει σημαντικά ποσά στη δημιουργία ιδιωτικών υδατοδρομίων, αλλά σύμφωνα με το νομοσχέδιο, όσες άδειες ιδιωτών βρίσκονται σε εκκρεμότητα, περιέρχονται στο λιμενικό ταμείο ή το Δήμο, δηλαδή κρατικοποιούνται!
Αντίθετα, το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο προβλέπει ότι το κόστος για την υλοποίηση της υποδομής μπορεί να αναληφθεί είτε από τα λιμενικά ταμεία, τους οργανισμούς λιμένων ή τους δήμους, δηλαδή από ένα δημόσιο φορέα ανάπτυξης. Είτε από ιδιώτες στην ιδιοκτησία των οποίων θα βρίσκεται το υδατοδρόμιο.
Όλα αυτά τη στιγμή που έως σήμερα, η ελληνική πολιτεία έχει αδειοδοτήσει μόλις δύο υδατοδρόμια σε Κέρκυρα και Παξούς, ενώ το αμέσως προσεχές διάστημα δεν αναμένεται να αδειοδοτηθούν περισσότερα από δύο υδατοδρόμια σε Πάτρα και Βόλο. Και βέβαια ανύπαρκτη είναι η πρόοδος σχετικά με την αδειοδότηση υδατοδρομίου – κόμβου στην Αθήνα, το οποίο είναι απαραίτητο προκειμένου να διασφαλίζονται οι αποδόσεις των επενδύσεων σε υδροπλάνα. Να σημειωθεί ότι η κυβέρνηση εξήγγειλε τον Δεκέμβριο του 2015 ότι μέχρι τον Φεβρουάριο του 2016 θα έχουν αδειοδοτηθεί 10 ή 12 υδατοδρόμια σε όλη τη χώρα…
Να σημειωθεί ότι ο ΣΕΒ, σε πρόσφατη μελέτη του, σημειώνει ότι η υλοποίηση ολοκληρωμένου δικτύου υδροπλάνων αποτελεί μία από τα μεγάλα αναπτυξιακά έργα που έχει ανάγκη η Ελλάδα.
18.4.2013
Δημοσιεύθηκε ο Ν.4146 για τις στρατηγικές και ιδιωτικές επενδύσεις.
Δεκέμβριος 2014
Αδειοδοτήθηκε το υδατοδρόμιο Κέρκυρας.
Αύγουστος 2016
Αδειοδοτήθηκε το υδατοδρόμιο στον Λιμένα Γαΐου Παξών.
Φεβρουάριος 2017
Η φετινή θερινή σεζόν έχει χαθεί για τα υδροπλάνα, ενώ αναμένεται η κατάθεση προς ψήφιση στη Βουλή του νομοσχεδίου για τα υδροπλάνα.
Παρασκευή 15 Νοεμβρίου 2024