Συνέντευξη στον Αλέξανδρο Κογκόλη
Τους τρόπους με τους οποίους το λιμάνι της Πάτρας μπορεί να γίνει ελκυστικό, για επενδυτική δραστηριότητα και θα αποτελέσει πόλο έλξης και ανάπτυξης της περιοχής, σημειώνει στην εφημερίδα «Νεολόγος», ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠΑ Α.Ε., Παναγιώτης Τσώνης. Άφιξη του τρένου, φυσικό αέριο, «πράσινο» λιμάνι, εμπορευματικό κέντρο και κρουαζιέρα είναι οι σημαντικότερες παράμετροι εξωστρέφειας. «Το Λιμάνι, εφόσον συνδεθεί με τον σιδηρόδρομο, θα είναι το μοναδικό ευρωπαϊκό λιμάνι κατά μήκος των ανατολικών ακτών του θαλασσίου διαδρόμου της Αδριατικής, που θα έχει σιδηροδρομική σύνδεση. Μια τέτοια εξέλιξη θα του δώσει σημαντικό προβάδισμα, ώστε να εισέλθει στην αγορά της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων, λειτουργώντας συμπληρωματικά και όχι ανταγωνιστικά στο μεγάλο Λιμάνι του Πειραιά», σημειώνει χαρακτηριστικά ο κ. Τσώνης. Παράλληλα, θεωρεί πως οι υποδομές και οι σύγχρονοι οδικοί άξονες σε όλη τη χώρα θα λειτουργήσουν συμπληρωματικά για την Αχαϊκή πρωτεύουσα και όχι μόνο ανταγωνιστικά. Σε ότι αφορά το μεταναστευτικό και τα διαβήματα διαμαρτυρίας οδηγών και ιδιοκτητών φορτηγών και μεταφορικών εταιρειών, απαντά ότι «έχει γίνει μια σοβαρή προσπάθεια από τον ΟΛΠΑ τα τελευταία δύο χρόνια σε συνεργασία με το Λιμενικό Σώμα και την Ελληνική Αστυνομία, η οποία θα συνεχίζεται όσο βρίσκεται το μεταναστευτικό στο προσκήνιο». Ακολουθεί η συνέντευξη που παραχώρησε στον «Νεολόγο» των Πατρών ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Πατρών. Πώς αξιολογείτε τη δραστηριότητα στο λιμάνι της Πάτρας αυτή την περίοδο, εμπορικά και τουριστικά; Η Ηγουμενίτσα και οι σύγχρονοι οδικοί άξονες στην κεντρική και βόρεια Ελλάδα οδηγούν σε αναβάθμιση του λιμανιού της εις βάρος της αχαϊκής πρωτεύουσας; Εκτός από την ανταγωνιστικότητα υπάρχει και η συμπληρωματικότητα. Προσωπικά, δεν με βρίσκει σύμφωνο η άποψη ότι το ένα λιμάνι λειτουργεί ανταγωνιστικά σε βάρος του άλλου. Θεωρώ ότι η διοίκηση κάθε λιμένα προσπαθεί να βελτιώσει τη θέση του φορέα που έχει την ευθύνη. Σε μια εποχή που όλα κρίνονται από την αποτελεσματικότητα, τα ποιοτικά και τα ποσοτικά στοιχεία, στον ΟΛΠΑ πιστεύουμε ότι η συνεχής βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών στους χρήστες του λιμανιού είναι ο τρόπος για να προχωρήσουμε στο μέλλον. Πώς θα μπορούσε το λιμάνι της Πάτρας να ενδυναμωθεί και να αναβαθμίσει συνολικά την περιοχή; Κάθε λιμενική δραστηριότητα του βεληνεκούς της Πάτρας είναι αυτονόητο ότι ισχυροποιεί την πόλη που εδράζεται. Ο δικός μας βασικός στόχος ή αν θέλετε αλλιώς το καθήκον μας, ως διοίκηση του ΟΛΠΑ, είναι να παρέχουμε υπηρεσίες που να αφήνουν ικανοποιημένους τους χρήστες του λιμανιού. Οι δείκτες των μελετών που έχουμε στη διάθεσή μας επιβεβαιώνουν ότι υπάρχουν πλέον οι συνθήκες σε εγχώριο και διεθνές επίπεδο, ώστε να γίνει η Ελλάδα συνολικά ένας βασικός διαμετακομιστικός κόμβος στη Μεσόγειο συνδέοντας την Ασία με την Ευρώπη. Θεωρώ ότι το λιμάνι της Πάτρας μπορεί να είναι ένα βασικό κομμάτι αυτού του σχεδίου. Η Δυτική Ελλάδα έχει την τάση να μετατραπεί σε κόμβος συνδυασμένων μεταφορών και περιοχή σύγκλισης των δύο εθνικών – διεθνών οδικών αξόνων, του ΠΑΘΕ και της Ιόνιας Οδού (∆υτικός Άξονας). Συνεπώς, απαιτείται η περαιτέρω ανάπτυξη των υποδοµών στο λιμάνι της Πάτρας, ώστε να έχει λαμπρό μέλλον προς το συμφέρον της περιφερειακής και της εθνικής οικονομίας. Πώς θα γίνει πιο ελκυστικό; Εκτιμώ ότι απαιτείται να προχωρήσει η κατασκευή και η λειτουργία του εμπορικού τμήματος στο νέο λιμάνι της Πάτρας, το οποίο θα δώσει προοπτικές ανάπτυξης, όχι μόνο στο ίδιο το λιμάνι, αλλά και στην ευρύτερη περιοχή της Δυτικής Ελλάδας. Μόνο με την κατασκευή του εμπορικού τμήματος θα αποτελέσει το λιμάνι της Πάτρας πραγματική εμπορευματική πύλη της Ελλάδας προς τη Δύση. Αλήθεια, ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα για την επενδυτική αξιοποίησή του («πράσινο λιμάνι», φυσικό αέριο, εμπορευματικό κέντρο, κρουαζιέρα); Βάζετε πολλά πράγματα μαζί, ορισμένα από τα οποία δεν είναι αρμοδιότητας του ΟΛΠΑ. Θα αναφερθώ σε αυτά που εμείς έχουμε την ευθύνη. Ένας στόχος της διοίκησης του Οργανισμού είναι να μετατρέψουμε το λιμάνι της Πάτρας σε «πράσινο λιμάνι». Οι πολιτικές και οι αποφάσεις μας έχουν προσανατολιστεί στην προαγωγή υψηλών προτύπων που θα βελτιώσουν τους δείκτες περιβαλλοντικής απόδοσης για το λιμάνι μας. Σχεδιάζουμε και προωθούμε έργα που ενθαρρύνουν την περιβαλλοντική υπευθυνότητα του λιμανιού της Πάτρας, ενώ στις προτεραιότητές μας είναι να συμπράξουμε με όλους τους εμπλεκόμενους για την ενημέρωση και την ευαισθητοποίηση σε ζητήματα περιβαλλοντικής προστασίας στον κλάδο της ναυτιλίας. Στο θέμα του φυσικού αερίου σας υπενθυμίζω ότι συμμετέχουμε στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα POSEIDON MED II, το οποίο αποσκοπεί στη χρήση του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) ως ναυτιλιακό καύσιμο. Ο ΟΛΠΑ έχει ήδη υποβάλλει προς τους αρμόδιους φορείς για έγκριση την προβλεπόμενη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, με στόχο την κατασκευή μικρής μονάδας ανεφοδιασμού πλοίων με LNG, εντός της λιμενικής ζώνης. Σχετικά με την κρουαζιέρα, το λιμάνι της Πάτρας βρίσκεται στο κέντρο μιας αρχαιολογικής διαδρομής με παγκόσμια αναγνωρισιμότητα, η οποία εκτείνεται από την Αρχαία Ολυμπία και φτάνει μέχρι τους Δελφούς. Όλοι αυτοί οι προορισμοί απέχουν μόλις μια ώρα από το λιμάνι μας και μαζί με τα τουριστικά αξιοθέατα της Πάτρας συνθέτουν ένα αξιόλογο τουριστικό πακέτο, το οποίο μπορούμε να οργανώσουμε πάντα σε συνεργασία με την Αυτοδιοίκηση, τους θεσμικούς και παραγωγικούς φορείς της περιοχής μας. Πάνω σε αυτό το πλαίσιο εργάζεται ο ΟΛΠΑ για να προσελκύσει τουρισμό κρουαζιέρας σε μια περίοδο που ο κλάδος έχει βληθεί από την πανδημία. Δίνω ιδιαίτερη έμφαση στη σύνδεση του λιμανιού με το τρένο, τα αεροδρόμια και το λιμάνι του Πειραιά. Είστε αισιόδοξος, με βάση όσα έχετε συζητήσει και από τον σχεδιασμό της κυβέρνησης, των Υπουργείων Ναυτιλίας και Υποδομών και του ΟΣΕ; Δώστε μας παρακαλώ το σκεπτικό για τη σύνδεση και τα προσδοκώμενα αποτελέσματα. Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών έχει τονίσει με τον πλέον ξεκάθαρο τρόπο ότι είναι βασική προτεραιότητα η σιδηροδρομική σύνδεση με το λιμάνι της Πάτρας. Μπορώ όμως σε λίγες γραμμές να σας πω ότι με την ολοκλήρωση του σιδηροδρομικού έργου, ο ρόλος του λιμανιού της Πάτρας θα αναβαθμιστεί, καθώς πλέον δεν θα περιορίζεται στην διακίνηση εμπορευμάτων από την Αττική και ορισμένα τμήματα της Στερεάς Ελλάδας, όπως συμβαίνει σήμερα, αλλά θα καλύψει σχεδόν το σύνολο της χώρας. Το Λιμάνι, εφόσον συνδεθεί με τον σιδηρόδρομο, θα είναι το μοναδικό ευρωπαϊκό λιμάνι κατά μήκος των ανατολικών ακτών του θαλασσίου διαδρόμου της Αδριατικής, που θα έχει σιδηροδρομική σύνδεση. Μια τέτοια εξέλιξη θα του δώσει σημαντικό προβάδισμα, ώστε να εισέλθει στην αγορά της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων, λειτουργώντας συμπληρωματικά και όχι ανταγωνιστικά στο μεγάλο Λιμάνι του Πειραιά. Μια τέτοια εξέλιξη θα μας ανοίξει το δρόμο και για τη δημιουργία εμπορευματικού κέντρου. Η δημιουργία της Μαρίνας για Mega Yacht είναι εφικτή; Δεν μπορώ να σας πω τι θα κάνει ο Δήμος στη μαρίνα που του έχει παραχωρηθεί. Παρακολουθώ κι εγώ τη δημόσια συζήτηση που γίνεται για μια νέα και μαρίνα και συμφωνώ με την άποψη ότι η πόλη μας έχει ανάγκη μια σύγχρονη υποδομή. Υπ’ αυτή την έννοια, ο ΟΛΠΑ θα μπορούσε να συνδράμει μια πρωτοβουλία που θα ξεκινούσε από τον Δήμο. Οφείλω όμως να σας θυμίσω ότι ΟΛΠΑ διαθέτει αγκυροβόλιο για Mega Yachts, το οποίο είναι χωροθετημένο στη θέση Νο 9 του Βόρειου Λιμένα. Έχει την δυνατότητα να φιλοξενήσει συνολικά 17 σκάφη, παρέχοντας στους χρήστες του όλες τις αναγκαίες υπηρεσίες, καθώς και τη δυνατότητα κράτησης θέσης για σκάφη διαδικτυακά μέσω του ιστοτόπου: www.sammyacht.com. Ποια η συνθήκη σε σχέση με τους μετανάστες; Καταγράφεται προβληματισμός από μέρους σας και τους επαγγελματίες μεταφορείς; Έχει ειπωθεί κατ’ επανάληψη από τους μεταφορείς ότι τα προβλήματα ξεκινούν έξω από το φράχτη του λιμανιού. Έχει γίνει μια σοβαρή προσπάθεια από τον ΟΛΠΑ τα τελευταία δύο χρόνια σε συνεργασία με το Λιμενικό Σώμα και την Ελληνική Αστυνομία, προκειμένου να εξομαλυνθεί η κατάσταση. Είναι προσπάθεια που θα συνεχίζεται όσο βρίσκεται το μεταναστευτικό στο προσκήνιο.Παρασκευή 15 Νοεμβρίου 2024