Τέλος το έργο αγροτικής οδοποιίας στο Τρίκορφο Ναυπακτίας.
Ήταν τέλη Αυγούστου του 2022 όταν η δημοτική αρχή της Ναυπάκτου ανακοίνωνε ότι έργο, ύψους 500.000 ευρώ που αφορά στη βελτίωση της αγροτικής οδοποιίας της Κοινότητας Τρικόρφου ΔΕ Χάλκειας εντάχθηκε στο Πρόγραμμα του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης 2014-2020. Μάλιστα τότε ο κ. Γκίζας με δήλωσή του ανέφερε ότι «με τη χρηματοδότηση αυτή διασφαλίζουμε την εκτέλεση ενός σημαντικού και ουσιαστικού έργου για την καθημερινότητα των αγροτών μας. Το συγκεκριμένο έργο έρχεται σε συνέχεια της στήριξης του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την έγκριση πρόσθετου ποσού ύψους 400.000 ευρώ στο δήμο μας που αφορά στη συντήρηση και επισκευή του οδικού δικτύου της ΔΕ Ναυπάκτου». Δεν παρέλειπε μάλιστα να ευχαριστήσει τον πρώην Υπουργό Σπήλιο Λιβανό, ο οποίος όπως τόνισε ο Δήμαρχος συνέβαλε και ως υπουργός, αλλά και στη συνέχεια, για την εξασφάλιση των χρηματοδοτήσεων αυτών. Πριν τις δημοτικές εκλογές μάλιστα, ο κ. Γκίζας και οι συν αυτώ σε τακτικές επισκέψεις τους στην περιοχή του Τρικόρφου, είχαν ως σημαία της προεκλογικής τους εκστρατείας το συγκεκριμένο έργο το οποίο ως συνήθως πολυδιαφημίστηκε και από το φίλα προσκείμενο στη δημοτική αρχή μέσο ενημέρωσης. Οι εκλογές τελείωσαν και πριν ακόμη κλείσει χρόνο η δεύτερη θητεία του Βασίλη Γκίζα, το έργο σύμφωνα και με τον δημοτικό σύμβουλο της Ενωτικής Πρωτοβουλίας Ανδρέα Καλαβριζιώτη, ακυρώνεται. Ο λόγος; Όταν ο φάκελος του έργου έφθασε στο Υπουργείο, οι άνθρωποι του προγράμματος διαπίστωσαν κενά και παραλείψεις και μια μελέτη αρκετά πρόχειρη χωρίς συνοδά έργα.
Κύριε Καλαβριζιωτη με μια ανάρτηση σας αναφέρεστε στο έργο της αγροτικής οδοποιίας στο Τρίκορφο. Τι αφορούσε το έργο;
Αφορούσε αγροτική οδοποιία στην Δημοτική Κοινότητα Τρικόρφου και συγκεκριμένα: διαμόρφωση, οδοστρωσία και βελτίωση τεχνικών αγροτικής οδοποιίας.
Σήμερα όμως φθάσαμε στο σημείο να ακυρώνεται το έργο. Για ποιους λόγους;
Στην πράξη προφανώς η μελέτη έγινε πρόχειρα χωρίς να συμπεριλάβει παρεμβάσεις προστασίας των ιδιοκτησιών παραπλεύρως των δρόμων (πχ αύλακες, τοιχία, σωληνωτά) και τα απαραίτητα παραχωρητήρια των ιδιοκτησιών για τις δια πλατύνσεις. Και παρά το ότι πολλοί ιδιοκτήτες παραχώρησαν μέρος των ιδιοκτησιών τους για να γίνουν οι διαπλατύνσεις (σε κάποια σημεία άνω των 4 μέτρων), το υπόλοιπο των ιδιοκτησιών τους παρέμενε απροστάτευτο. Επιπλέον πολλοί ιδιοκτήτες συναίνεσαν να προχωρήσει ακόμα και έτσι δείχνοντας με τις παραπάνω θυσίες πόσο ήθελε η τοπική κοινωνία το έργο. Όμως όπως φάνηκε τα προβλήματα που θα προκύπταν για κάποιες ιδιοκτησίες ήταν μεγάλα και αξεπέραστα και έτσι δεν μπορούσε να προχωρήσει το έργο. Σε ένα προϋπολογισμό έργου περίπου 500.000 ευρώ η εκτίμηση για τις πρόσθετες παρεμβάσεις που ακούσαμε είναι της τάξης εκατοντάδων χιλιάδων με ένα σενάριο να μιλά ακόμα και για διπλασιασμό του αρχικού κόστους του έργου. Και τόσο καιρό μας μιλούσαν από τη Δημοτική αρχή για μικροπροβλήματα που θα ξεπερνιόνταν στην πορεία. Χαρακτηριστικά η ίδια η Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου στην απόφαση διάλυσης της εργολαβίας αναφέρει αυτολεξεί: «….Το γεγονός αυτό, συσσωρευτικά με την διαπίστωση ότι απαιτούνται επιπλέον έργα για τη διαχείριση των υδάτων στην περιοχή του έργου και την προστασία των όμορων ιδιοκτησιών, τα οποία δεν είχαν προβλεφθεί στην αρχική μελέτη, αλλά είναι απολύτως απαραίτητα για να καταστεί το έργο ασφαλές και λειτουργικό, έχει συντελέσει στην παρέλευση χρονικού διαστήματος, πέραν των τριών (3) μηνών από την υπογραφή της σύμβασης, χωρίς να έχει γίνει οποιαδήποτε εργασία από τον Ανάδοχο….» Ο δε εργολάβος σε έγγραφό του αναφέρει μεταξύ άλλων ότι όταν έλεγξε την εγκεκριμένη μελέτη βρήκε διαφορές στα όρια της υφιστάμενης οδού σε σχέση με την νέα υπό κατασκευή καθώς και στα όρια των ιδιοκτησιών πέραν όσων περιγράφονται στη μελέτη. Οι οριογραμμές της οδού βρίσκονται σχεδόν σε όλο το μήκος της οδού εντός των ιδιοκτησιών. Το μέσο πλάτος της υφιστάμενης οδού είναι 3,5 μ. και της νέας 8 μ.
Αναφέρεστε επίσης στο γεγονός ότι αν και υπήρχαν ελλείψεις στη μελέτη η δημοτική αρχή της Ναυπακτίας διαβεβαίωνε ότι δεν υπάρχει θέμα με την υλοποίηση του. Για ποιο λόγο να το κάνει αυτό;
Δεν γνωρίζω. Ήθελε να παρουσιάσει έργο στην περιοχή μας και έκανε μια εντελώς πρόχειρη μελέτη που όταν ο εργολάβος θα έπρεπε να την εφαρμόσει ήταν ανέφικτο. Επειδή τα προβλήματα διέρρευσαν αμέσως, η Δημοτική αρχή για να μην φανεί ότι δεν γίνεται έργο, διαβεβαίωνε για την εκτέλεση του και μιλούσε δημοσίως για μικροπροβλήματα. Καταλαβαίνεται αν δήλωνε αμέσως ότι τα προβλήματα είναι αξεπέραστα και δεν μπορεί να γίνει το έργο, θα είχε πολιτικό κόστος… Για να μην φανεί αυτό ότι ήταν γνωστό από πολύ νωρίς, άφησε το χρόνο να κυλήσει και να φέρει την διάλυση της εργολαβίας μετά από ένα χρόνο δηλαδή τώρα…
Θεωρείτε ότι η δημοτική αρχή του Βασίλη Γκίζα γνώριζε ότι θα ακυρωθεί το έργο και απλώς άφηνε τον χρόνο να κυλήσει;
Περί αυτού πρόκειται και μακάρι να έκανα λάθος
Ποιο πιστεύετε ότι είναι το μέλλον του έργου; Θα υλοποιηθεί;
Αν ήταν σωστή η μελέτη το έργο τώρα θα ήταν έτοιμο να παραδοθεί προς χρήση. Τώρα σίγουρα θα χρειαστεί άλλο προϋπολογισμό, εξασφάλιση της νέας πίστωσης, νέα σωστή μελέτη, διαδικασία δημοπράτησης και υλοποίηση. Άρα μιλάμε στην καλύτερη περίπτωση για καθυστέρηση χρόνων και στην χειρότερη για οριστική απώλεια. Ελπίζω το πρώτο, αλλά άλλοι δεν είναι αυτός που θα πρέπει να απαντήσει. Σίγουρα όμως σαν περιοχή πάμε πίσω, καθώς τώρα θα έπρεπε να μιλάμε για το ποιο θα είναι το επόμενο σημαντικό έργο στην περιοχή της Χάλκειας και αντί αυτού θα συζητάμε αν θα υλοποιηθεί το έργο της προηγούμενης θητείας. Φοβάμαι δηλαδή ότι η περιοχή μας θα είναι «ριγμένη» πάλι, καθώς το έργο αυτό αφορούσε την προηγούμενη θητεία και την τρέχουσα θητεία θα γινόταν κάτι άλλο.
Κύριε Καλαβριζιωτη πως κρίνετε το γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια έχουμε πολλές ακυρώσεις έργων, έχουμε εργολάβους που διαλύουν τις συμβάσεις και να χάνονται εργα και χρήματα από την περιοχή;
Ανησυχώ ολοένα και περισσότερο καθώς η περίοδος των τελευταίων χρόνων και τα χρόνια που διανύουμε υπάρχουν πολλά χρηματοδοτικά εργαλεία αφού υπάρχουν στην αγορά τα 37 δις από το ταμείο ανάκαμψης, τα δισεκατομμύρια του ΕΣΠΑ και χρήματα από τα προγράμματα Δημοσίων επενδύσεων των υπουργείων και της περιφέρειας και εμείς αντί να κάνουμε μόνο μελέτες και να εξασφαλίζουμε διαρκώς χρηματοδοτήσεις νέων έργων, απασχολούμαστε στο να σώσουμε κάποια από τα έργα που εξασφαλίστηκαν από εποχής Λουκόπουλου πριν από 5-9 χρόνια και τελικά και εκείνα τα χάνουμε το ένα μετά το άλλο και νέα έργα δεν μπορούν να εξασφαλιστούν αλλά και αν τύχει και εξασφαλιστεί κάποιο όπως αυτό του Τρικόρφου, πάλι δεν έχουμε ολοκλήρωση, καθώς παντού έχουμε προχειρότητα, καθυστερήσεις και μειωμένα αντανακλαστικά. Ελπίζω κάτι να γίνει και για το καλό όλων ,να βελτιωθεί η αποτελεσματικότητα μας και να αναπτυχθεί με έργα υποδομής ο τόπος μας.
Φθάνουμε λοιπόν στο δια ταύτα. Αυτό που διαπιστώνει κανείς είναι το εξής: μέσα σε ένα χρόνο, η δημοτική αρχή του Βασίλη Γκίζα έχει καταφέρει να διαλύσει ΤΡΕΙΣ (3) συμβάσεις έργων. Μια, της ανάπλασης της πλατείας της Αγίας Παρασκευής, που τελικά το έργο σταματά και δεν ολοκληρώνεται, όπως παραδέχτηκε και ο δήμαρχος στην πρόσφατη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου μετά από ερώτηση του Ανδρέα Κωνσταντόπουλου, η διάλυση της εργολαβίας για την ανάπλαση της πλατείας Τζαβελλαίων στο Κεφαλόβρυσο και τώρα η διάλυση της εργολαβίας για την αγροτική οδοποιία στο Τρίκορφο. Μέχρι τώρα αυτά και πάντα ότι έχουν δει το φως της δημοσιότητας. Αν μη τι άλλο, μόνο περήφανη δεν πρέπει να είναι η δημοτική αρχή και ο ίδιος ο κ. Γκίζας. Άγνωστο είναι τι μας επιφυλάσσει για το μέλλον.
Παρασκευή 15 Νοεμβρίου 2024