Του Γ. Σελίμη
Αρκετοί διαβάζοντας αυτό το άρθρο θα πείτε πως “στη θεωρία και στην κριτική καλοί είστε όλοι”. Αρχικά, θα ασκήσω λίγη κριτική σε αυτούς που μονίμως ασκούσαν κριτική. Επίσης, δεν θεωρώ αυτά που θα αναφέρω εύκολα να γίνουνκαι πιστεύω πως στα περισσότερα πράγματα απαιτείται αρκετή δουλειά και ταλέντο. Η περίπτωση της Πάτρας μου θυμίζει ένα παιδί γεμάτο ταλέντο που όμως ο προπονητής-δάσκαλός του δεν μπορεί να το εξελίξει και να το οδηγήσει σε επιτυχίες. Ας ξετυλίξουμε λοιπόν σιγά σιγά το κουβάρι.
Το μεγάλο θέμα της Ξερόλακας παρέμεινε βαλτωμένο τα τελευταία πέντε χρόνια επιβεβαιώνοντας την γνωστή παροιμία πως «έξω απ΄ τον χορό πολλά τραγούδια λέμε». Και όπως όλα δείχνουν μελλοντικές λύσεις σαν το εργοστάσιο στο Φλόκα δεν είναι αρκετές για να κλείσουν την Ξερόλακα. Μιας και έκανα αναφορά στο θέμα των σκουπιδιών, δεν είναι ό,τι το καλύτερο να πετυχαίνειςτα απορριμματοφόρα να εκτελούν υπηρεσίες στις 8μμ σε κεντρικούς δρόμους συνοικιών της πόλης τις μέρες που είναι ανοιχτά τα μαγαζιά και να σέρνουν πίσω τους ένα κομβόι αυτοκινήτων ούτε το να αντικρίζεις κάποιες στοίβες σκουπιδιών κάνοντας μια βόλτα στη Ρήγα Φεραίου δύο μέρες πριν τα Χριστούγεννα σε ώρες αιχμής. Όταν υπάρχουν πόλεις ανά την Ελλάδα και τον κόσμο που έχουν κάνει άλματα στο θέμα της έξυπνης συλλογής, διαχείρισης καιεκμετάλλευσης απορριμμάτων.
Δεν γίνεται να πανηγυρίζουμε όταν πέφτουν μερικά μέτρα άσφαλτο ενώ υπάρχουν λακούβες που μπορούν να σε στείλουν ακαριαία στο συνεργείο και σε πολλές περιοχές της πόλης υπάρχουν ακόμη χωματόδρομοι. Ή για παράδειγμα καταστρέφονται φωτεινοί σηματοδότες, ακόμη και από τον ανθρώπινο παράγοντα πιθανόν εσκεμμένα, και μετά από ένα μήνα δεν έχει αποκατασταθεί το πρόβλημα.
Σχετικά με την αντιδρόμηση της Κανακάρη.. Ένα έργο που τόσα χρόνια περιμέναμε, ολοκληρώνεται με ένα σωρό προβλήματα, όλα δείχνουν ότι δεν μπορεί να αντικαταστήσει η Κανακάρη την Κορίνθου όπως έχει διαμορφωθεί και η μόνη έννοια της δημοτικής αρχής είναι να προχωρήσει στην αντιδρόμηση για ψηφοθηρικούς και μόνο λόγους.
Όσον αφορά το κυκλοφοριακό είναι αλήθεια ότι μετά την ολοκλήρωση του στοιχειωμένου για χρόνια έργου της μικρής περιμετρικής η κατάσταση δείχνει να έχει βελτιωθεί αν και πιστεύω πως λείπει μια έξοδος στην μεγάλη περιμετρική για τις κεντροβόρειες συνοικίες της Πάτρας. Παρόλα αυτά το διπλοπαρκάρισμα ακόμη και το τριπλοπαρκάρισμαστο κέντρο και όχι μόνο της πόλης αποτελούν την συνήθεια που έγινε λατρεία και τις περισσότερες φορές η κυκλοφοριακή συμφόρηση δημιουργείται από αυτοκίνητα που ψάχνουν για παρκινγκ. Αυτά όταν σε άλλες πόλεις οι πολίτες απολαμβάνουν στο κέντρο τους δημόσια υπόγεια και επίγεια παρκινγκ, ποδηλατόδρομους και πεζόδρομους ύστερα από σωστούς σχεδιασμούς και μελέτες.
Ανέφερα μελέτες και σχεδιασμό. Ένα απ΄ τα σημαντικότερα έργα για μία πόλη είναι η ανάπλαση του ιστορικού κέντρου της, όπως και στην περίπτωση της Πάτρας. Επειδή, ήδη δρομολογείται το συγκεκριμένο έργο από τη δημοτική αρχή, ας προσέξουν οι αρμόδιοι να μην εκτελεσθεί στη λογική του να παρουσιαστεί όσο το δυνατόν μεγαλύτερη η έκταση του έργου εντός ενός συγκεκριμένου προϋπολογισμού με κάτω του μετρίου αποτελέσματα. Τα βασικά κριτήρια ενός τέτοιου έργου πρέπει να είναι η λειτουργικότητα και η καλαισθησία τόσο για τους ντόπιους όσο και για τους επισκέπτες, μιας και θα αφήσει το στίγμα του για πολλά χρόνια στην καρδιά της πόλης.
Ένα απ΄ τα πιο σημαντικά προβλήματα τι άλλο.. το παραλιακό μέτωπο. Χιλιόμετρα κιγκλιδωμάτων φυλακίζουν την θάλασσα απ΄τους Πατρινούς και τους Πατρινούς απ’ τη θάλασσα σε μια πόλη που είναι ταυτισμένη με το υγρό στοιχείο. Με λίγα λόγια, λύση είναι ο διαγωνισμός στο ανώτερο επίπεδο (διεθνής) για την όσο το δυνατόν τελειότερη μελέτη ανάπλασης του παραλιακού μετώπου που αναμένεται να μεταμορφώσει και να δώσει νέα πνοή στην πόλη.
Στον τομέα του αθλητισμού, πρέπει να γίνει συντήρηση και βελτίωση εγκαταστάσεων που ήδη υπάρχουν καθώς σε αρκετές παρουσιάζονται προβλήματα. Να δοθεί βάση στις υποδομές και να δημιουργηθούν έτσι κίνητρα στα παιδιά από πολύ μικρή ηλικία ακόμη να ασχοληθούν με τον αθλητισμό. Η αγαστή συνεργασία του Δήμου με τις ενώσεις αποβάλλοντας κάθε είδους συμφέροντα μπορεί να οδηγήσει σε αρκετά θετικά αποτελέσματα με διακρίσεις για την πόλη. Αναφορά αξίζει στην ανάληψη των Παράκτιων Μεσογειακών Αγώνων 2019 απ΄την Πάτρα. Η καθυστέρηση στην οργάνωση των αγώνων οδηγεί να χαθεί ουσιαστικά το στοίχημα της ανακατασκευής του ερειπωμένου κολυμβητηρίου της Αγυιάς και οι αγώνες να διεξαχθούν σε προκάτ γήπεδα. Το ερώτημα είναι τι κληρονομιά θα αφήσουν οι αγώνες αυτοί στην πόλη την επόμενη μέρα με τον πήχη να έχει τοποθετηθεί πολύ χαμηλότερα σε σχέση με τις αρχικές προσδοκίες. Ας ελπίσουμε τουλάχιστον να στηθεί μια καλή επικοινωνιακή καμπάνια γύρω απ’ το σημαντικό γεγονός των αγώνων που θα ωφελήσει στον βέλτιστο βαθμό την πόλη. Ας μην σχολιάσω την στάση του Δήμου που δεν στήριξε τον ποδηλατικό γύρο «Θυσίας» λόγω της συμμετοχής του Αμερικανού πρέσβη…
Η γεωγραφική θέση της Πάτρας από μόνη της, την καθορίζει σαν κόμβο μεταφορών και αποτελεί το ισχυρό χαρτί για την βιομηχανική και βιοτεχνική της ανάκαμψη καθώς και για την τουριστική της ανάπτυξη. Στην ένωση δύο σύγχρονων αυτοκινητόδρομων της Ολυμπίας και της Ιονίας οδού, λιγότερο από δύο ώρες απ΄την Αθήνα, θαλάσσια πύλη της Ελλάδας προς την Δύση μπορεί να αποτελέσει σημαντικό εμπορικό κέντρο. Το νέο λιμάνι της μετά τον Πειραιά μπορεί να αποτελέσει το δεύτερο βαρύνουσας σημασίας της χώρας. Για το λόγο αυτόν μπορεί η μεγάλη βιομηχανική της περιοχή να προσελκύσει σημαντικές βιομηχανίες να λειτουργήσουν με έδρα την Πάτρα με αποτέλεσμα να μειωθεί η ανεργία που τόσο μαστίζει την πόλη. Μην ξεχνάμε και τα δύο ΒΙΟΠΑ που έχουν κι αυτά να δώσουν πολλά.
Σε απόσταση μιας ώρας απ’ την παγκοσμίου φήμης Αρχαία Ολυμπία, (και λιγότερο από μία ώρα όταν ολοκληρωθεί η Ολυμπία οδός.. Άλλη αμαρτία της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ αυτή..) κοντά στα τουριστικά Καλάβρυτα και με αέρα απ΄ τα νησιά του Ιονίου η Πάτρα μπορεί να αποτελέσει σταθμό προορισμού για χιλιάδες τουρίστες. Αρκεί αρχικά να δουλέψουμε ώστε να φτιάξουμε το προϊόν που θα πουλάμε, δηλαδή ένα μεγάλο αλλά ταυτόχρονα προσιτό και φιλόξενο αστικό κέντρο με οργανωμένη αγορά, μουσείο, κάστρο και γενικά καλά στημένο κάθε τι που μπορεί να προσελκύσει τουρισμό ώστε να αναπτυχθεί η οικονομία της πόλης από κάτι που μέχρι στιγμής είναι στο απόλυτο μηδέν.
Το τρένο θα αποτελέσει επίσης τροχοπέδη για την ανάπτυξη όσων προανέφερα. Συζητάμε αν το τρένο θα φτάσει υπόγεια απ΄ το Ρίο στον Άγιο Ανδρέα και από εκεί στο νέο λιμάνι, για το αν υπάρχει χρηματοδότηση, για τις μελέτες και γενικά αν όλα είναι στον αέρα. Εννοείται πως το τρένο πρέπει να διασχίσει υπόγεια όλο τον αστικό ιστό της Πάτρας, τόσο τις βόρειες όσο και τις νότιες συνοικίες, ώστε η πόλη να είναι ελεύθερη προς το θαλάσσιο μέτωπο από κάθε σημείο της για τα οχήματα και τους πεζούς χωρίς να ψάχνουμε τρύπα για να βγούμε στην παραλία όπως γίνεται μέχρι σήμερα. Να γίνει σύνδεση με το νέο λιμάνι αλλά και με την βιομηχανική περιοχή και το αεροδρόμιο του Αράξου. Ένα αεροδρόμιο σε μικρή απόσταση που μπορεί να προσφέρει το κάτι παραπάνω στην πόλη με διεθνείς πτήσεις για αρχή.
Σχετικά με την ενέργεια στην περιοχή μας. Είμαστε κοντά στο να φτάσει το φυσικό αέριο μετά από αναμονή αρκετών ετών στην Πόλη μας, και έχουμε απ΄την άλλη την δημοτική αρχή να εκφράζει ενστάσεις για τους κανόνες ασφαλείας, λες και έχει την τεχνογνωσία… , να μας λέει ότι θα το χρησιμοποιούν οι βιομήχανοι και τι άλλο θα ακούσουμε τέλος πάντων… Είναι επιτακτική ανάγκη να έρθει και σιγά σιγά θα δημιουργηθούν οι υποδομές και το δίκτυο για την χρήση απ΄ το σύνολο της πόλης.
Ίσως ο βασικότερος πυλώνας ζωής της Πόλης είναι οι σπουδαστές της. Ναι δεκάδες χιλιάδες σπουδαστές ζουν και βοηθούν σημαντικά την οικονομία της πόλης. Το θέμα είναι όμως να το πάμε αρκετά πιο πέρα και να εκμεταλλευτούμε στο μέγιστο τον μηχανισμό της εκπαίδευσης. Υπάρχουν, μέχρι στιγμής τουλάχιστον, τρία μεγάλα και αξιόλογα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ιδρύματα στην πόλη μας. Το κλειδί είναι να συνδεθούν και να συμβάλλουν τα ιδρύματα αυτά στην βελτίωση της οικονομίας και της ποιότητας ζωής της πόλης. Εταιρείες μπορούν να δραστηριοποιηθούν στην Πάτρα αξιοποιώντας αποφοίτους των σχολών της, δημιουργώντας έτσι νέες θέσεις εργασίαςκαι συμβάλλοντας ταυτόχρονα επιστημονικά σε διάφορους τομείς που έχει ανάγκη η ευρύτερη περιοχή. Αξίζει να σημειωθεί πως το τελευταίο διάστημα δραστηριοποιήθηκαν στην Πάτρα εταιρείες ανάπτυξης λογισμικού αξιοποιώντας κυρίως απόφοιτους της Πολυτεχνικής Σχολής. Αντί λοιπόν η συγκεκριμένη δημοτική αρχή να μας θυμίζει συχνά την δυσανεξία της στον ιδιωτικό τομέα και στις εταιρείες καλά θα κάνει να συμβάλει στο να προσελκύσει επενδύσεις πράγμα όμως δύσκολο έως απίθανο όντας προσκολλημένη στις ιδεοληψίες της.
Στον τομέα των έξυπνων εφαρμογών έχουμε μείνει μίλια πίσω ακόμη και σε σχέση με άλλες πόλεις της Ελλάδος. Να θυμηθούμε το 5G; Είναι σαν λέγανε στο δήμο Πατρέων πάρε αεροπλάνο να πετάξεις και αυτός να απαντάει όχι θα πάω με το κάρο... Όταν άλλες πόλεις αρπάζουν τις ευκαιρίες και προχωρούν μπροστά εμείς εκεί να κρατάμε ομπρέλα... Η Πάτρα πρέπει επιτέλους να μετατραπεί σε έξυπνη πόλη λοιπόν.
Θυμάστε που μιλούσαμε για πίστα φόρμουλα 1 στην Χαλανδρίτσα; Το πρότζεκτ υπήρχε και είχε ενταχθεί στον αναπτυξιακό νόμο. Για διάφορους λόγους πάγωσε. Θα μπορούσε όμως να είχε προχωρήσει και τώρα θα μιλούσαμε για ένα παγκόσμιου βεληνεκούς έργο. Τίποτα δεν πρέπει να μας φαντάζει ακατόρθωτο. Αρκεί να δουλεύουμε σωστά αρπάζοντας και δημιουργώντας τις ευκαιρίες.
Ακόμη και στα αγροτικά προϊόντα η Πάτρα μπορεί να πρωταγωνιστήσει. Υπάρχουν ήδη διακεκριμένες επιχειρήσεις που εξάγουν υψηλής ποιότητας προϊόντα σε παγκόσμιο επίπεδο. Είναι όμως λίγες. Πρέπει να δοθούν κίνητρα και οι παραγωγοί να εκμεταλλευτούν την προικισμένη αχαϊκή γη ώστε να εξελίξουν τις επιχειρήσεις τους σε υψηλό επίπεδο. Ας μην ξεχνάμε εξάλλου ότι η ιστορία του σύγχρονου ελληνικού κρασιού ξεκίνησε από την Πάτρα και τον Ριγανόκαμπο το 1859 από τον Γουσταύο Κλάους. Με αφορμή αυτό ας δούμε το παράδειγμα μιας αντίστοιχης σε μέγεθος γαλλικής πόλης της Μπορντώ. Εκτός του ότι εξελίχθηκε σε μία απ’ τις μεγαλύτερες οινοπαραγωγικές πόλεις του κόσμου με πολύ υψηλά κέρδη, έχει αναπτύξει σημαντική βιομηχανία και αποτελεί το σημαντικότερο λιμάνι της Γαλλίας στον Ατλαντικό Ωκεανό.
Τέλος δεν μπορώ να μην αναφερθώ στο Πατρινό καρναβάλι. Αποτελεί την βαριά βιομηχανία της Πάτρας και την καλύτερη διαφήμιση της πόλης. ΟΚ η Πάτρα είναι η βασίλισσα του καρναβαλιού στην Ελλάδα και όχι μόνο. Πρέπει να αρκεστούμε όμως απλά σ αυτό; Στόχος μας πιστεύω είναι να βελτιωθεί το καρναβάλι όσο γίνεται ποιοτικά και από πλευράς πληρωμάτων και οργάνωσης γενικά, ώστε να αποκτήσει παγκόσμια φήμη και να προσελκύει όλο και περισσότερους επισκέπτες απ΄το εξωτερικό.
Πραγματικά το πιστεύω πως η Πάτρα παρά τις δύσκολες εποχές και τα προβλήματα που αντιμετωπίζει, έχει τόσα πολλά πλεονεκτήματα σε σχέση με άλλες πόλεις που αν τα εκμεταλλευτούμε και δουλέψουμε όλοι μαζί με σωστούς ανθρώπους σε σωστές θέσεις μπορεί να βιώσει έναν οργασμό ανάπτυξης και να αποτελέσει μια πόλη πρότυπο γιατί όχι ακόμη και σε παγκόσμιο επίπεδο.
Σελίμης Ιωάννης
Ηλεκτρολόγος Μηχανικός
Μέλος Διοικούσας Επιτροπής ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας
Τομεάρχης Υποδομών ΝΟΔΕ ΝΔ Αχαΐας
Παρασκευή 29 Νοεμβρίου 2024