Η ηλεκτροκίνηση έχει δημιουργήσει πολλά νέα δεδομένα στην παγκόσμια αυτοκίνηση και σημαντικές αλλαγές σε όσα γνωρίζαμε μέχρι σήμερα.
Είναι προφανές πλέον ότι τα ηλεκτρικά, όσο “καθαρά” και αν είναι, εκπέμπουν πολύ περισσότερα σωματίδια από την φθορά των ελαστικών τους σε σύγκριση με τα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικήςκαύσης.
Όσο πιο βαρύ είναι ένα όχημα, τόσο πιο γρήγορα φθείρεται το ελαστικό και τόσο περισσότερα σωματίδια καουτσούκ απελευθερώνονται. Η επιτάχυνση και το φρενάρισμα προκαλούν ακόμη ταχύτερη φθορά των ελαστικών. Και επειδή τα ηλεκτρικά είναι βαρύτερα και είναι και πιο γρήγορα από τα αντίστοιχα συμβατικά οχήματα, παρουσιάζουν ταχύτερη φθορά των ελαστικών.
Σε παγκόσμιο επίπεδο παράγονται περίπου 2 δισεκατομμύρια ελαστικά τον χρόνο. Και τα λάστιχα αυτά είναι σημαντική πηγή ρύπανσης, καθώς υπάρχουν πάνω από 200 χημικές ουσίες σε κάθε λάστιχο, οι περισσότερες εκ των οποίων είναι και επικίνδυνες.
Τα περισσότερα από αυτά θεωρούνται τοξικά και καρκινογόνα, με πιο επικίνδυνο από όλα ένα που ονομάζεται 6PPD. Πρόκειται για ένα αντιοξειδωτικό που έχουν όλα τα ελαστικά, για την μείωση της ρηγμάτωσης που προκαλείται από την διακύμανση της θερμοκρασίας και την έκθεση στο οξυγόνο και το όζον.
Μάλιστα το 6PPD είναι υδατοδιαλυτό και προκαλεί τον θάνατο σε ορισμένα είδη ψαριών.
Οι αρχές σε διάφορα σημεία του πλανήτη, όπως για παράδειγμα στην Καλιφόρνια, σκοπεύουν να απαιτήσουν από τους κατασκευαστές να μειώσουν τα τοξικά υλικά, και ιδίως το 6PPD.
Ακόμα και στην Ευρωπαϊκή Ένωση, οι νέοι κανονισμοί Euro 7 αφορούν και τα ελαστικά με στόχο να μειωθούν οι εκπομπές ρύπων από αυτά.
Αυτό όμως θα απαιτήσει υψηλότερης ποιότητας και ακριβότερα υλικά, τα οποία θα έχουν προκύψει από μελέτες και εξέλιξη ώστε να γίνουν τα ελαστικά εξίσου ανθεκτικά με τα σημερινά. Κάτι που σημαίνει ότι μέσα στα επόμενα χρόνια, τα ελαστικά που θα παράγονται θα είναι σημαντικά ακριβότερα από τα αυτά που κυκλοφορούν σήμερα.
Οι νέοι κανονισμοί έχουν γίνει δεκτοί με θετικό τρόπο από τις εταιρίες παραγωγής ελαστικών, ιδίως τις κυρίαρχες σε μάρκες αυτόν τον τομέα που ήδη έχουν ξεκινήσει την αναζήτηση εναλλακτικών λύσεων για το 6PPD. Προς το παρόν είναι αμφίβολο αν θα ακολουθήσουν οι Κινέζοι κατασκευαστές, οι οποίοι μάλλον θα προτιμήσουν να κρατήσουν το κόστος τους χαμηλά.
Σύμφωνα με την Michelin τα ελαστικά εκπέμπουν περίπου 3 εκατομμύρια τόνους σωματιδίων τον χρόνο παγκοσμίως. Η επιφάνεια των δρόμων συνεισφέρει με άλλους 3 εκατομμύρια τόνους.
Πάντως η μηδενική ρύπανση είναι αδύνατη. Αυτό που μένει είναι να μειωθεί σημαντικά. Ακόμα και αν αυτό οδηγήσει σε σημαντικές αυξήσεις στις τιμές των ελαστικών και έξτρα επιβάρυνση για τον μέσο καταναλωτή.
Παρασκευή 15 Νοεμβρίου 2024